Napriek tomu, že na Slovensku neexistuje národná stratégia priamo zameraná na rozvoj podnikateľských zručností, spoločnosť si čoraz viac uvedomuje nevyhnutnosť viesť mládež k ich rozvoju. Neformálne, prierezové, medzigeneračné, interkultúrne a komunitné vzdelávanie, ako aj iné formy práce s mládežou sú pre mladých ľudí nenahraditeľným priestorom, kde môžu tieto kľúčové kompetencie získať. Téma zvyšovania podnikateľskej gramotnosti je súčasťou Stratégie SR pre mládež a jedným z jej cieľov jerozvíjanie a posilňovanie kľúčových kompetenciímladých ľudí pre pracovný aj súkromný život. Je to nevyhnutným predpokladom na dosiahnutie stavu, v ktorom bude môcť každý mladý človek naplno rozvinúť svoj potenciál.
Okrem rozvoja kľúčových a podnikateľských zručností Stratégia SR pre mládež si dáva za ciele aj:
- podporovať vzdelávanie a výchovu mladých ľudí k ľudským právam prostredníctvom formálneho aj neformálneho vzdelávania
- podporovať tvorbu, rozvoj a implementáciu programov zameraných na podporu kritického myslenia a elimináciu dezinformácií v neformálnom vzdelávaní a ich prepájanie s formálnym vzdelávaním
- Prepájať formálne a neformálne vzdelávanie v oblasti globálneho vzdelávania, environmentálnej výchovy, vzdelávania a osvety s prihliadnutím na význam experienciálneho učenia
Rozvoj podnikateľských zručností je pokrytý aktivitami rôznych organizácii vo formálnom a neformálnom vzdelávaní. Príkladmi dobrej praxe na Slovensku sú:
- EPIC je nezisková organizácia, ktorá rozvíja kompetencie mladých ľudí prostredníctvom programu Podpora zamestnávania mladých ľudí.
- V.I.A.C. – Inštitút pre podporu a rozvoj mládeže sa v rámci svojich programov dlhodobo zameriava na rozvoj kompetencií mladých ľudí podľa ich individuálnych potrieb.
- Národné Podnikateľské Centrum, ktorého zriaďovateľom je Slovak Business Agency, v súčasnosti poskytuje päť programov – akceleračný, inkubačný, rastový, internship a Creative Ponit – zameraných na počiatočné fázy podnikania. Pomocou nich môžu začínajúce podnikateľky a začínajúci podnikatelia získať odborné poradenstvo a prístup k novým technológiám.
- Junior Achievement Slovensko je organizácia pôsobiaca v oblasti formálneho vzdelávania. Realizuje programy pre žiačky a žiakov základných a stredných škôl, v rámci ktorých si študenti môžu vyskúšať svoje prvé skutočné podnikanie v študentskej firme.
- Na zvyšovanie podnikateľských zručností slúži Slovenské Centrum Cvičných Firiem, ktoré je súčasťou Štátneho inštitútu odborného vzdelávania. Cvičná firma funguje ako skutočná firma. Poskytuje simuláciu činnosti oddelení v skutočnej firme, pričom študentom je dovolené urobiť chybu, ktorá síce nemá taký ekonomický dopad, aký by mala v skutočnej firme, ale jej funkcia je výlučne vzdelávacia.
- Košice IT Valley zohráva významnú úlohu v rozvoji IT priemyslu na Slovensku. Inštitúcia je iniciatívou vzdelávacích inštitúcií, vlády a popredných IT spoločností. Cieľom údolia je motivovať detí a mládež študovať a neskôr pracovať v informačných technológiách a robotike.
- Vzdelávanie pre podnikateľov v rôznych formách ponúkajú aj inkubátory a co-workingy. Ako príklad uvádzame Univerzitný technologický inkubátor InQb Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.
- Ďalšou organizáciou, ktorá pôsobí v oblasti neformálneho vzdelávania je Nexteria, a to najmä prostredníctvom 3-ročného rozvíjajúceho sa vzdelávacieho programu Leadership Academy.
- Ďalšie možnosti neformálneho vzdelávania poskytujú IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže, program Erasmus+ a v rámci neho program SALTO YOUTH.
- Na Slovensku formálne vzdelávanie definuje zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní a neformálne vzdelávanie zákon č. 282/2008 Z. z. o podpore práce s mládežou.
Hoci kvalifikácia „pracovník s mládežou“ je zaradená do Národného kvalifikačného rámca, v systéme formálneho vzdelávania nie je možné takúto kvalifikáciu alebo potvrdenie o nej získať.
Viac informácii o stave formálneho vzdelávania v európskych štátoch nájdete na stránkach Eurydice.
Viac o neformálnom vzdelávaní v európskych štátoch nájdete na stránkach Youth Wiki.
Vďaka projektu Youth Wiki mohol vzniknúť tento text.