Národný inštitút vzdelávania a mládeže

INKLÚZIA V PRÁCI S MLÁDEŽOU

Rok 2021 priniesol viaceré legislatívne zmeny a novinky v oblasti inklúzie vo vzťahu k mládeži.  IUVENTA sa podieľala na príprave Stratégie Slovenskej republiky pre mládež na roky 2021 – 2028, ktorá definuje inklúziu ako cieľ a zároveň ako horizontálny princíp, ktorý je podstatou všetkých oblasti práce s mládežou.

V decembri 2021 Vláda Slovenskej republiky zároveň schválila Stratégiu inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní.  Aj keď je uvedená Stratégia zameraná najmä na formálne vzdelávanie, jej princípy sú princípmi, ktoré sa na medzinárodnej úrovni aplikujú aj v oblasti voľného času mládeže a neformálneho vzdelávania. Ako príklad prepojenia uvedieme prioritnú oblasť Stratégie č. 4, Debarierizácia školského prostredia, pri ktorej sa uvádza: „Hlavnou víziou v oblasti debarierizácie je komplexná implementácia metódy univerzálneho navrhovania do školského prostredia tak, aby boli všetkým aktérom poskytnuté rovnaké príležitosti  zúčastňovať sa nielen vzdelávacích aktivít, ale aj športových, voľno-časových a iných záujmových činností a aby im bola umožnená aktívna participácia na spoločenskom/sociálnom živote, vedúca k plnému začleneniu – sociálnej inklúzii.“

Definícia inkluzívneho vzdelávania sa po prvý krát objavuje v školskej legislatíve novelou Zákona o výchove a vzdelávaní. Týmto krokom sa Slovensko priblížilo medzinárodnej realite v oblasti inklúzie. Základom inkluzívneho prístupu vo výchove a vzdelávaní je v tomto chápaní rešpekt a podpora každého aktéra podieľajúceho sa na procese výchovy a vzdelávania.

Aj my sme sa v roku 2021 zaoberali otázkou aplikácie inkluzívneho prístupu v praxi, zvlášť v oblasti práce s mládežou. Účastníci a účastníčky neformálnych vzdelávacích aktivít IUVENTY v roku 2021 skúmali odpovede na túto otázku tak, aby získali inšpiráciu a výzvy pre prax v roku 2022. Azda dobrou motiváciu zvýšiť mieru inklúzie v práci s mládežou a tým aj zlepšiť kvalitu života celej spoločnosti môže byť Európsky rok mládeže 2022, kde jednou z priorít je práve téma, ktorej sa v tomto príspevku venujeme.

IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže v spolupráci s občianskym združením A Centrum pripravili a zrealizovali 2 turnusy online vzdelávacieho seriálu Ako rozvíjať inkluzívne aktivity v práci s mládežou.

Vzdelávanie pozostávalo z 2 častí. V prvej sme si vysvetlili, čo sú inkluzívne aktivity v práci s mládežou, informatívne sme spoznali vybrané strategické a legislatívne dokumenty, ktoré nám majú pomáhať, predstavili sme si kontrolný zoznam a škálu inkluzívnosti pre organizácie v práci s mládežou a ich aktivity, pozreli sme sa na to, čo a kedy je, nie je alebo môže byť vnímané ako inkluzívny prístup a stav. Spoznali sme rôzne informačné zdroje k inkluzívnemu prístupu v práci s mládežou a tiež praktické online a offline nástroje, ktoré podporia inkluzívny prístup.

Spomenuli sme aj najnovšie vybrané poznatky o neurodiverzite a niekoľko príkladov zo zahraničia, ktoré sa týkajú podpory inklúzie.

Počas 2. časti vzdelávania sme viac pracovali workshopovým spôsobom, veľa sme diskutovali o konkrétnych krokoch, ako zvýšiť mieru inkluzívnosti aktivít, aj konkrétnych organizácií, ktoré sa vzdelávania zúčastnili.  Venovali sme sa aj spoznaniu vybraných finančných zdrojov na podporu a rozvoj inkluzívnych aktivít v práci s mládežou. Jedným z nich je aj program Erasmus+ pre mládež a šport, kde medzi 4 priority patrí práve rozvoj inkluzívneho prístupu.

Ako to už býva, niektoré otázky boli zodpovedané, niektoré naopak len vznikli, zostalo aj niekoľko takých, ktorým je potrebné venovať samostatný priestor, no hlavne – získali sme dosť inšpirácie a motivácie vyskúšať niečo nové, niečo, čo sme možno poznali, ale ešte neaplikovali v praxi. Účastníci a účastníčky neformálneho vzdelávania Ako rozvíjať inkluzívne aktivity v praxi dostanú v roku 2022 možnosť opäť sa stretnúť a zdieľať skúsenosti o tom, ako a s akými výsledkami sa im podarilo preniesť naučené do svojej každodennej činnosti.

K tomu im pomáhajú aj podklady, ktoré vznikli vďaka projektom občianskeho združenia A Centrum  – Cesty k inklúzii I, Cesty k inklúzii II. podporené z dotačnej schémy Programy pre mládež 2014 – 2020 Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Vďaka týmto projektom sú voľne dostupné nástroje ako Škála inkluzívnosti, či Príručka pre inkluzívne aktivity, (https://www.a-centrum.net/projekty/cesty-k-inkluzii-2/) ktorá obsahuje desiatky konkrétnych krokov, ktoré vás povedú na ceste k inklúzii vo vašej organizácii.

Rok 2022 začína IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže práve fenoménom inklúzie. Podpora potrieb všetkých aktérov vo výchove a vzdelávaní je kľúčová ako vo formálnom vzdelávaní, tak aj v rámci procesu informálneho učenia sa a v neposlednom rade v rámci neformálneho vzdelávania. Práve posledná oblasť je polím pôsobnosti IUVENTY a preto sme sa rozhodli mesiac január venovať téme inklúzie v oblasti práce s mládežou.

Exit mobile version